FIRATÜNİVERSİTESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİNİ (FÜBAP) DESTEKLEME YÖNERGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönerge, Fırat Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktorasını tamamlamış öğretim elemanları tarafından yürütülecek bilimsel araştırma projeleri ile Tıpta Uzmanlık, Diş Hekimliğinde Uzmanlık, Doktora ve Yüksek Lisans için hazırlanan tez projeleri ve diğer proje tekliflerinin değerlendirilmesi, kabulü, desteklenmesi, ulusal veya uluslararası kuruluşlar tarafından desteklenen projelere kaynak aktarımının yapılması, bunlara ilişkin hizmetlerin yürütülmesi, izlenmesi, sonuçlarının değerlendirilmesi, kamuoyuna duyurulması ve ilgili usul ve esaslar ile diğer hususları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönerge, 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 4684 sayılı Kanunla değişik 58. Maddesi ile;
2009 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (E) işaretli cetvelin 71. Maddesi hükmü gereğince 14 Ocak 2009 tarihinde yayınlanan "Yüksek Öğretim Kurumları Bütçelerinde Bilimsel Araştırma Projeleri için Tefrik Edilen Ödeneklerin Özel Hesaba Aktarılarak Kullanımı, Muhasebeleştirilmesi ile Özel Hesabın İşleyişine İlişkin Esas ve Usuller"
26 Kasım 2016 tarih ve 29900 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmış olan "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik"
26 Ocak 2018 tarih ve 30313 sayılı Yüksek Öğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"
7 Haziran 2018 tarih ve 30444 sayılı Yüksek Öğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik"
16 Temmuz 2020 tarih ve 31187 sayılı Yüksek Öğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" esas alınarak düzenlenmiştir.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Yönergede geçen;
a) Üniversite: Fırat Üniversitesi
b) Araştırmacı: Bilimsel araştırma projesinin yürütülebilmesi için proje yürütücüsü tarafından proje ekibinde yer verilen; öğretim elemanları, proje konusu ile ilgili lisans ve lisansüstü öğrenim görmekte olan öğrencileri ve eğitimlerini tamamlamış uzmanlığı nedeniyle projede görev verilen kişileri,
c) Bilimsel araştırma projesi: Tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı sağlaması beklenen bilimsel içerikli, yükseköğretim kurumu içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla da yapılabilecek projeler ile bilim insanı yetiştirme ve araştırma altyapısı kurma ve geliştirme projelerini,
ç) Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi: Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonunun sekretarya hizmetlerinin yürütülmesi, bütçe ödeneklerinin özel hesaba aktarılması, özel hesaba ilişkin iş ve işlemlerin yürütülmesi ve yükseköğretim kurumu araştırmacılarının görev aldığı ulusal ve uluslararası organizasyonlarca desteklenen projelerin ilgili mevzuatla belirlenen süreçlerinin yürütülmesi, izlenmesi, ve üst yöneticinin bilimsel araştırma projeleri ile ilgili olarak vereceği diğer görevleri ilgili birimlerle koordine halinde yürütmekle sorumlu birimi,
d) Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyonundan Sorumlu Rektör Danışmanı: Üst Yönetici tarafından atanan ve Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonuna oy kullanmaksızın katılarak; komisyon toplantıları için toplantı gündemini hazırlayan, komisyon toplantılarına katılarak raportörlük yapan, bilimsel araştırma projeleri ile ilgili komisyonda alınan kararlar doğrultusunda duyurular hazırlayan, desteklenmek üzere sunulan bilimsel projelerle ilgili uzmanlık grubu ile yazışmaları takip eden, Üst Yöneticiye ve komisyona sunulacak olan birim çalışmaları hakkındaki dönemsel yazılı raporları inceleyen Rektör Danışmanını,
e) Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi Koordinatörü: Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Biriminin faaliyetlerinin yükseköğretim kurumu adına yürütülmesinden sorumlu, üst yönetici tarafından memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, bilimsel araştırma projelerine ait faaliyetleri ilgili Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilen ve üst yöneticiye karşı sorumlu kişiyi,
f) Gerçekleştirme görevlisi: Özel hesap kapsamında yapılacak harcamalarda harcama yetkilisinin talimatı üzerine işin yaptırılması, mal veya hizmetin alınması, teslim almaya ilişkin işlemlerin yapılması, belgelendirilmesi ve ödeme için gerekli belgelerin hazırlanması ve kontrolü görevlerini yürütmek üzere harcama yetkilisi tarafından görevlendirilen kişileri,
g) Harcamaların tasnifi: Özel hesaba aktarılan tutarlardan yapılan harcamaların analitik bütçe sınıflandırmasının ekonomik kodlama sistemine uygun olarak izlenmesi,
ğ) Harcama yetkilisi: Özel hesaptan harcama yetki ve sorumluluğuna sahip bilimsel araştırma projeleri koordinasyon birimi koordinatörünü,
h) Harcama yetkilisi mutemedi: Mal ve hizmet alımları için özel hesaptan kendisine verilen avans veya adına açılan kredilerle sınırlı olarak yapacağı harcamalar konusunda harcama yetkilisine karşı sorumlu, bunların mahsubuna ilişkin belgeleri muhasebe yetkilisine vermek ve artan tutarı iade etmekle yükümlü olan ve harcama yetkilisi tarafından her bir proje için yazılı olarak görevlendirilen kişi ya da kişileri,
ı) Komisyon: Bilimsel araştırma projelerinin değerlendirilmesi, kabulü, desteklenmesi, teşvik ve koordine edilmesi, yükseköğretim kurumu araştırma performansının artırılması için tedbirler alınması ile araştırma performansının ölçülmesi, değerlendirilmesi ve araştırma politikalarının belirlenmesiyle ilgili faaliyetlerin yürütülmesi ve üst yöneticinin bilimsel araştırmalarla ilgili olarak vereceği diğer görevleri yürütmek amacıyla oluşturulan komisyonu,
i) ) Komisyon başkanı: Komisyona yükseköğretim kurumu adına başkanlık etmekten ve komisyon faaliyetlerinin yürütülmesinden sorumlu, üst yönetici tarafından öğretim üyeleri arasından görevlendirilen ve üst yöneticiye karşı sorumlu kişiyi,
j) Kaynak aktarımı: Ulusal veya uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından desteklenen bilimsel araştırma projelerinde kullanılmak üzere, proje bedelinin yüzde otuzunu aşmaması kaydıyla komisyon tarafından önerilen ve üst yönetici tarafından onaylanan nakdi veya ayni katkıyı,
k) Proje değerlendirmesi yapacak uzman: Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından, bilimsel araştırma projesi alanında uzman ve en az doktora derecesine sahip hakemi,
l) Üst yönetici: Yükseköğretim kurumu rektörünü
m) Muhasebe birimi: Yükseköğretim kurumlarında muhasebe işlemlerinin yürütüldüğü birimi,
n) Muhasebe yetkilisi: Muhasebe biriminin yönetiminden ve yetkili mercilere karşı sorumlu olan yetkiliyi,
o) Özel hesap: Yükseköğretim kurumları bütçelerinde bilimsel ve teknolojik araştırma hizmetleri için öz gelir ve hazine yardımı karşılığı olarak tefrik edilen bilimsel araştırma projelerine ilişkin ödeneklerin, ilgisine göre cari veya sermaye ekonomik kodlarından tahakkuka bağlanmak suretiyle aktarıldığı 7/3/2019 tarihli ve 810 sayılı Cumhurbaşkanı Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Haznedarlığı Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde muhasebe birimi adına açtırılan banka hesabını,
ö) Proje ekibi: Proje yürütücüsü ile araştırmacıları,
p) Proje yürütücüsü: Projeyi teklif eden, hazırlanmasından ve yürütülmesinden sorumlu olan öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış kurum mensubu araştırmacıları,
r) YÖKSİS: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ortak veri tabanını,
s) Yükseköğretim kurumu yönetim kurulu: Fırat Üniversitesi yönetim kurulunu,
ş) Bursiyer: Yükseköğretim kurumlarında, yürütülen bilimsel araştırma projelerinde proje kapsamında burslu görevlendirilecek tezli yüksek lisans veya doktora programlarındaki öğrenciyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Organlar, Görev, Yetki Ve Sorumluluklar
Komisyon
MADDE 4- (1) Bu Yönergede belirtilen görevlerin yürütülmesi için üst yönetici tarafından görevlendirilen bir komisyon başkanının başkanlığında senatonun önerisiyle üst yönetici tarafından görevlendirilen, en az yedi en çok on bir öğretim üyesinden oluşan bir komisyon kurulur. Komisyon üyeleri, yükseköğretim kurumunda var olan bilim dalları arasında denge gözetilmek suretiyle dört yıl için görevlendirilir. Görev süresi biten başkan ve komisyon üyesi aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.
(2) Komisyon başkanı ve üyeleri görev, yetki ve sorumluluklarını yerine getirmediklerinin tespit edilmesi halinde, görevlendirilmelerinde izlenen usule uygun olarak üst yönetici tarafından görev süreleri dolmadan görevden alınabilirler."
Komisyonun Görev, Yetki ve Sorumlulukları
MADDE 5- (1) Komisyon aşağıdaki görevleri yerine getirir:
a) Her yıl, projeler için sağlanacak destek limitlerini belirler ve duyurur,
b) Desteklenmesine karar verilen projeler için ayrıntıların belirtildiği bir sözleşme protokolü hazırlar, protokol proje yürütücüsü ile üst yönetici veya yazılı olarak yetki devri yapılmak suretiyle komisyon başkanı tarafından imzalanır,
c) Hakemlerden gelen raporları değerlendirerek projenin desteklenip desteklenmeyeceğine karar verir,
ç) Yürütülmekte olan projelerin proje yürütücülerinden alınan ve projelerin ilgili dönemini kapsayan ara raporları değerlendirir,
d) Proje yürütücülerinden gelen ek süre, ek bütçe ve diğer talepleri değerlendirerek, karara bağlar,
e) Protokol ve yönerge maddelerine aykırı durumlarda gerekli yaptırımları belirler
f) Her takvim yılı sonunda desteklenen, incelemeye alınan, devam eden ve tamamlanan projeler hakkında Rektörlüğe rapor sunar,
g) Fırat Üniversitesi'nde üretilen bilimsel araştırma projelerinin kayıt altına alınmasını sağlar,
ğ) Projeler için gerekli olan mal ve hizmet alımlarını yönlendirir,
h) Fırat Üniversitesi'nde Araştırma Altyapısı Envanterini oluşturur. Fırat Üniversitesi'nin araştırma, deneysel geliştirme, test/analiz çalışmalarına yönelik kullanılan makine, teçhizat, sistem, cihaz birikiminin veri tabanını oluşturarak ve güncelleyerek Fırat Üniversitesi araştırma altyapısının daha verimli kullanılmasına ve değerlendirilmesine olanak sağlar,
ı) Fırat Üniversitesi Araştırma Altyapısı Envanteri kapsamında gerçekleştirilebilecek ortak projelerin oluşturulmasına katkı ve olanak sağlar. Fırat Üniversitesinin birimlerindeki araştırma altyapısına ait cihaz ve donanımın projelerde kullanılabilmesi için ilgili birimlerden izin istenir.
i) Rektör'ün verdiği diğer görevleri yerine getirir.
Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyonundan Sorumlu Rektör Danışmanı
MADDE 6- (1) Üst Yönetici tarafından atanır. Süresi Üst Yöneticinin süresinin sona ermesi ile sonlanır. Üst Yönetici gerekli gördüğü hallerde görevden alabilir.
Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyonundan Sorumlu Rektör Danışmanının Görevleri
MADDE 7- (1) Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonuna oy kullanmaksızın katılarak komisyona raportörlük yapmak.
a) Komisyon toplantıları için toplantı gündemini hazırlamak,
b) Bilimsel araştırma projeleri ile ilgili komisyonda alınan kararlar doğrultusunda duyurular hazırlamak,
c) Desteklenmek üzere sunulan bilimsel projelerle ilgili uzmanlık grubu ile yazışmaları takip etmek,
ç) Üst Yönetici ve komisyona sunulacak olan birim çalışmaları hakkındaki dönemsel yazılı raporları incelemek,
FÜBAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü
MADDE 8- (1) FÜBAP Koordinasyon Birimi Koordinatörü, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Biriminin faaliyetlerinin yükseköğretim kurumu adına yürütülmesinden sorumlu, üst yönetici tarafından memuriyet veya çalışma unvanına bağlı kalmaksızın, bilimsel araştırma projelerine ait faaliyetleri bu Yönetmelikte belirtilen usule uygun şekilde yapabilecek bilgi ve niteliklere sahip personel arasından görevlendirilen ve üst yöneticiye karşı sorumlu kişiyi
Koordinatörün Görevleri:
MADDE 9- (1) Koordinatör, Koordinasyon Biriminde çalışanlarla birlikte aşağıdaki görevleri yerine getirir:
a) FÜBAP Biriminin program ve faaliyetlerini yönerge ve komisyon kararları doğrultusunda düzenlemek ve yürütmek,
b) Projelerle ilgili işlemleri yürütmesini takip etmek,
c) Komisyon toplantıları için gündem hazırlamak,
ç) Birim ve komisyon faaliyetlerinde iletişim ve koordinasyonu sağlamak,
d) Proje satın alma işlemleri ile ilgili olarak gerçekleştirme görevlisi atamak.
e) YÖKSİS'e veri girişlerinin belirlenen zamanlarda yapılmasını takip etme görevi ve sorumluluğu Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi Koordinatörüne aittir
Toplantı
MADDE 10- (1) FÜBAP Komisyonu, FÜBAP Komisyon Başkanının başkanlığında gündemli olarak toplanır.
(2) FÜBAP Komisyonu, salt çoğunlukla toplanır ve kararlar açık oylama ve oy çokluğu ile alınır. Oyların eşit olması halinde, komisyon başkanının kullandığı oy belirleyicidir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Proje Türleri
MADDE 11- (1) FÜBAP Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen proje türleri aşağıda listelenmiştir.
a) Münferit projeler; Fırat Üniversitesi öğretim üyeleri ile doktora, tıpta uzmanlık, diş hekimliğinde uzmanlık ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış araştırmacıların kişisel veya disiplinler arası bilimsel araştırma ve geliştirme faaliyetlerini içeren projelerdir. Bilimsel Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında; tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime evrensel veya ulusal ölçülerde katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına bilimsel araştırma yoluyla katkı sağlaması beklenen projelerdir.
b) Lisansüstü Tez Araştırma Projeleri (Tez Projeleri): Fırat Üniversitesi'ne bağlı enstitü programlarında yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik eğitimini sürdürmekte olan öğrenciler ile tıpta uzmanlık ve diş hekimliğinde uzmanlık öğrencilerinin eğitim programları gereğince bir öğretim üyesinin yöneticiliğinde yürüttükleri bilimsel araştırma projeleridir.
c) Başlangıç Araştırma Projesi: Bir akademik dereceye yönelik olmayan, Yardımcı Doçentlerin ilk atama süresince bir defaya mahsus sunabilecekleri projeleridir. Münferit Araştırma Projeleri kapsamında değerlendirilir ve sonuçlandırılır, doğrudan FÜBAP'a sunulur.
ç) Performans Projeleri: Öğretim üyelerinin bir önceki yıl Performans Puanları kullanılarak destek alacakları proje türüdür. Öğretim üyelerinin bilimsel etkinliklerinin nitelik ve nicelik olarak artırılması amaçlanarak oluşturulan bir teşviktir. Alt Yapı Projeleri kapsamında değerlendirilir.
d) Altyapı Projeleri: Araştırma laboratuvarı, kütüphane, müze, herbaryum, sera ve benzeri bilimsel birim veya merkezlerin geliştirilmesine yönelik projeleridir.
e) Altyapı Destek Projeleri: Alt yapısı var olan araştırma birimlerinin araştırmalarını yürütebilmek için gerekli malzeme, madde, yazılım, yedek parça, kalibrasyon ve analiz gibi muhtelif ihtiyaçlarının süratli bir şekilde karşılanmasına yönelik projelerdir.
f) Güdümlü Projeler: BAP Komisyonu'nun, üniversitemizin bilimsel araştırma altyapısının geliştirilmesi, araştırma potansiyelinin yükseltilmesi veya önem arz eden konularda araştırmaların yapılması amacıyla hazırlayacağı veya konunun uzmanı bilim insanlarına hazırlatacağı özel projelerdir.
g) Kapsamlı Araştırma Projeleri: Tamamlandığında ilgili alanda önemli yenilikler çıkarma potansiyeli olan, özgün değeri yüksek, yaygın etkisi ve katma değeri olan bilimsel ve sanatsal araştırma ve geliştirme projeleridir. Kapsamlı araştırma projelerinde sarf malzeme, makine-teçhizat, hizmet alımı, personel ve seyahat giderleri karşılanabilir. Projenin amaç ve içeriğine göre bütçe kalemlerinin dağılımının dengeli olması gözetilir.
h) Lisans Öğrencisi Araştırma Projesi : Üniversitemizin 4 yıl ve üzeri süre ile lisans düzeyinde eğitim verilen birimlerinin, örgün öğretim programlarına kayıtlı, başarılı öğrencilerinin Araştırma Geliştirme kültürlerinin oluşturulması, araştırma faaliyetlerine özendirilmesi ve araştırma yapmaya teşvik edilmesi amacıyla oluşturulmuş proje desteği türüdür. Projenin yürütücülüğünü öğretim üyeleri üstlenir. Projenin araştırmacılarını eğitimlerinin 4 yarıyılını başarı ile tamamlamış lisans eğitimi düzeyindeki öğrenciler oluşturur.
Başvuruyu üniversitemizin öğretim üyeleri yapar ve yürütücü olarak adlandırılır. Lisans düzeyindeki başarılı öğrencilerin araştırmacı olabilmesi için eğitimlerinin ilk 4 yarıyılını başarı ile tamamlamış olması ve en az 2,5 Ağırlıklı Genel Not Ortalamasına sahip olması gerekir. Ağırlıklı Genel Not Ortalaması bu limitin altında olan öğrenciler projelerde görev alamazlar. Projenin araştırma projesi niteliğinde olması gerekir.
Bu proje desteği kapsamında, araştırmanın ihtiyaç duyduğu sadece sarf malzemesi, alet ve hizmet alımı maliyetleri karşılanır. Projeden bilgisayar, yazıcı, kırtasiye ve seyahat giderleri karşılanmaz. Projeye ek ödenek ve ek süre verilmez. Proje süresi en az 6, en çok 12 ay olabilir.
Öğretim üyelerinin (Proje Yürütücüsü) aynı anda yürütebileceği öğrenci projesi sayısı 2 (iki) ile sınırlıdır. Bu proje tipinde, ara rapor hazırlanması istenmez. Proje bitiminde sonuç raporunun BAP otomasyonu sistemine yüklenmesi yeterlidir. Proje bitiminde yayın zorunluluğu aranmaz. Lisans öğrenci araştırma projesi için üst limit her yıl FÜBAP Komisyonunca belirlenir.
ı) Öncelikli Alan Araştırma Projeleri: Bilim ve Teknoloji Yüksek Kurulu'nun belirlediği öncelikli alanlar da dikkate alınarak Senato tarafından belirlenmiş öncelikli alanlarda, desteklenen özgün ve etki değeri yüksek olması beklenen projelerdir. Proje başvurularında belirlenmiş olan öncelikli alanlarda araştırma altyapısı mevcut olan ve yayın potansiyeli yüksek araştırmacılara destek verilmesi amaçlanmaktadır.
Değerlendirme sürecinde projenin çok disiplinli olması (farklı bölüm, farklı fakülte, farklı üniversite) tercih edilebilir.
İlan edilen öncelikli alanlarda olmamasına rağmen, üniversitemiz için önem arz eden ve yüksek katma değerli çıktı oluşturma potansiyeline sahip çok disiplinli projeler de bu kapsamda desteklenebilir.
Yürütücülerin yeni bir öncelikli alan projesi başvurusu ancak bir önceki öncelikli alan projesi başarı ile kapatıldıktan ve yayın şartı yerine getirdikten sonra gerçekleştirebilir.
i) Araştırma Üniversiteleri Destek Programı: YÖK Başkanlığı ile Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı arasında imzalanan "Araştırma Üniversiteleri Destekleme Programı İş Birliği Protokolü" kapsamında aktarılacak mali kaynaklarla yürütülecek bilimsel araştırma projeleridir. Araştırma Üniversiteleri Üniversite Bazında Odak Alan Eşleştirmeleri tablosunda Üniversitemizin eşleştirilmiş olduğu alanlarla ilgili projeler bu kapsamında değerlendirilir.
Bu kapsamdaki proje önerileri BAP komisyonu ya da mevzuatınca hakem değerlendirmesine sunulur, gerekli görülen projeler için BAP Komisyonuna proje ekibi tarafından sözlü sunum yapmaları talep edilebilir ve bilimsel değerlendirme sonuçlarının yanı sıra Yükseköğretim Başkanlığı tarafından üniversitemize bu kapsamda aktarılan bütçe imkanları da dikkate alınarak desteklenecek projelere karar verilir.
Bu kapsamdaki projelerin sonuçlandırılması için SCI, SCIE, SSCI veya AHCI indekslerinde taranan dergilerde yayınlanmak üzere kabul edilmiş ya da yayınlanmış toplamda en az 2 adet makale üretilmesi zorunludur.
Sosyal ve Beşeri Bilimler alanında en az 3 adet tam metin makale yayımlanması zorunludur. Bu yayınların SCI, SCIE, SSCI, AHCI, ESCI veya SCOPUS indekslerinde taranan dergilerde yayımlanması şartıyla kabul edilir.
j) Kongre, Sempozyum Düzenleme Projesi: Fırat Üniversitesi ev sahipliğinde veya ortaklığında düzenlenecek ulusal veya uluslararası bilimsel içerikli, bilim ve danışma kurulu gibi organları olan, sözlü veya poster sunumlarının hakem değerlendirmesiyle belirlendiği ve bildiri kitabının basıldığı (veya elektronik ortamda yayınlandığı) kongre/sempozyumlara yönelik destek projeleridir. Kongre/Sempozyum için düzenlenmiş bir web sayfasının bulunması ve başvuruda belirtilmesi zorunludur.
Sempozyum projeleri fakültelerde her bölüm için, sağlık bilimlerinde her bir anabilim dalı için ve diğer eğitim birimlerinde ise birim için yılda bir kez desteklenebilir.
Projelerin değerlendirilmesi için BAP komisyonu proje ekibinden ön değerlendirme amacıyla bir sunum yapmasını isteyebilir.
Ulusal ve uluslararası etkinlikler için proje destek miktarı, hedeflenen katılımcı sayısı da dikkate alınarak BAP Komisyonunca belirlenir. Kongre, Sempozyum Düzenleme Projeleri için sağlanan destek, faturalandırmak şartıyla, davetli konuşmacıların yol ve kurumumuz tesislerinde konaklama giderleri, bilimsel etkinliğin bildiri-özet kitabı, CD yazım-basımı, afiş, duyuru, broşür, etkinlik programı, yaka kartı, katılım belgesi, fotokopi, bloknot, kalem, USB bellek vb. kapsamında gerçekleştirilecek muhtelif harcama kalemlerini ve kurumumuz tesislerinde olmak şartıyla bir öğün yemek giderlerini kapsar. Kongre, Sempozyum Düzenleme Projeleri demirbaş alımlarına ve (davetli konuşmacılar dışında katılımcıların) seyahat ve konaklama gibi giderlerinin karşılanmasına kapalıdır. Ancak, üniversitemiz mensubu olan ve düzenleme ekibinde yer alan akademik personelin bilimsel etkinlik öncesi hazırlıklar vb. zorunlu nedenlerle gerçekleştirecekleri seyahat giderleri karşılanabilir.
k) Dış Kaynaklı Projelere Kurum Katkısı: Üniversitemizin dışındaki ulusal veya uluslararası kurumlarca fon desteği sağlanarak uygulamaya geçilmiş olan ve Üniversitemiz mensubu araştırmacıların yürütücü olarak görev aldığı bilimsel araştırma projelerinin katma değer yaratma potansiyelinin yükseltilmesinin desteklenmesine yönelik projelerdir. Altyapı destek projeleri kapsamında değerlendirilir.
l) Kamu-Üniversite-Sanayi İş Birliği Projesi: Üniversitemiz mensubu araştırmacıların kamu ve/veya sanayi/özel sektör kurum/kuruluşlarının katılımı ile birlikte hazırlayacakları araştırma projeleridir. Bu tür projelerde, en az bir kamu ve/veya bir sanayi/özel sektör kurum/kuruluşunun projede yer alması gerekmektedir.
İş birliği yapılan kamu ve/veya sanayi/özel sektör kurum/kuruluşlarının proje bütçesine katkıda bulunması ve/veya insan kaynağı desteği sağlaması ve/veya üniversitemizde bulunmayan araştırma altyapılarını proje kapsamında kullandırması gibi ayni veya nakdi katkı sağlaması gerekmektedir.
Bu tür projelerde katma değeri yüksek ürün/faydalı model/patent/sanat eseri/tasarım elde etme potansiyeli yüksek olan projeler öncelikli olarak desteklenecektir. Bu tür projeler, ek süreler de dahil olmak üzere, en fazla 36 ay süre ile desteklenir. Altyapı projeleri gibi komisyonda değerlendirilir ve sonuçlandırılır.
m) Kamu-Sanayi Destekli Lisansüstü Tez Araştırma Projeleri:Fırat Üniversitesi'ne bağlı enstitü programlarında yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik eğitimini sürdürmekte olan öğrenciler ile tıpta uzmanlık ve diş hekimliğinde uzmanlık öğrencilerinin eğitim programları gereğince bir öğretim üyesinin yöneticiliğinde kamu yada sanayi kurum ve kuruluşları ile ortak olarak yürüttükleri bilimsel araştırma projeleridir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Bilimsel Araştırma Projelerine İlişkin Genel Esaslar
Başvuru ve değerlendirme
MADDE 12- (1) Proje başvuruları, projenin gerekçesi, yöntem, özgün değer, yaygın etki/katma değer, çalışma takvimi ve bütçe dökümünün ayrıntılı olarak yer aldığı proje başvuru formu ile FUBAP otomasyonu üzerinden yapılır.
MADDE 13- (1) Proje başvurusu yapan yürütücülerin, gerekli olan projeler için Etik Kurul onayının bir nüshasını FÜBAP Koordinasyon Birimine proje başvuruları ile beraber teslim etmeleri gerekir.
(2) Lisansüstü tez projeleri için destek başvurusu, tez konusunun lisansüstü çalışmanın yürütüldüğü enstitü yetkili kurullarınca onaylanmasından sonra gerçekleştirilir. Başvuru aşamasında lisansüstü tez çalışmasının yürütüldüğü birimden ilgili öğretim üyesinin danışman olarak görev yaptığını ve tez konusunu belirten bir belgenin sunulması zorunludur.
Bilimsel araştırma projelerinin seçiminde dikkate alınacak ilkeler
MADDE 14- (1) Başvuru süreleri içinde Koordinatörlüğe sunulan proje önerileri, gerekli koşulları sağlayıp sağlamadığının incelenmesi amacıyla ön değerlendirmeye alınır. Ön değerlendirme aşamasında şartları sağlayan proje önerileri, FÜBAP tarafından teklif edilen projeler en az üç kişilik uzman öğretim üyesine (Biri üniversitemizden İkisi diğer üniversitelerden) gönderilir ve bunlardan en az ikisinin olumlu görüşü ile proje komisyon gündemine alınır.
(2) Bilimsel araştırma projeleri, yükseköğretim kurumunun uzman elemanı bulunan her dal ile ilgili, ulusal bilim ve teknoloji politikalarına, ülkenin kalkınma planı hedeflerine, Bilim, Teknoloji ve Yenilik Kurulu kararlarına veya yükseköğretim kurumu yönetim kurulunun belirlediği bilim politikalarına uygun konulara öncelik verilerek değerlendirilir ve seçilir. Bilimsel araştırma projelerinin bilime, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal, sanatsal, kültürel gelişimine ve kalkınmasına katkı sağlaması esastır.
(3) Bilimsel araştırma projelerinin seçimi ve desteklenmesinde; yükseköğretim kurumları tarafından YÖKSİS'te duyurulan yapılmış ve yapılmakta olan projeler de dikkate alınarak, temel bilimler içerikli, sonuçları uygulamaya dönük, kaynakları ve faaliyetleri bakımından çok katılımlı, çok merkezli, kurumlar arası, uluslararası ve disiplinler arası nitelikteki projelere öncelik verilebilir. Lisansüstü tez araştırmaları da bilimsel araştırma projeleri kapsamında desteklenebilir.
(4) FÜBAP Komisyonu gerekli gördüğü hallerde proje yürütücüsünden Komisyon önünde sözlü sunum isteyebilir. Verilen rapor doğrultusunda değerlendirmeye alınan proje önerileri, gelen hakem raporlarının ışığında, proje önerilerini ülkenin ve Üniversitenin bilimsel altyapısına katkı, yayın potansiyeli ve Fırat Üniversitesinin bilimsel öncelikleri yönünden, proje yürütücüsü ve araştırmacılarının bilimsel yeterlilikleri, eğitimleri, geçmişteki performansları ve önceki projelerinin verimi açılarından değerlendirip projenin desteklenip desteklenmeyeceğine karar verir.
MADDE 15- (1)Üniversitede öğretim elemanları aynı anda en fazla bir (Altyapı, Münferit, Kapsamlı Araştırma, Altyapı Destek ve Güdümlü ) projede yürütücü olabilir ve en fazla iki projede araştırmacı olarak görev alabilirler. Tez projeleri bu sınırlamanın dışındadır. Multidisipliner projelerde birden fazla projede araştırmacı olunabilir.
(2) Üstyönetci, Rektör Yardımcıları ve Komisyon Başkanı ile FÜBAP Komisyon Üyeleri Münferit, Tez, Araştırma ve Performans projeleri hariç, projelerde yürütücü olarak görev alamaz, ancak araştırmacı olabilirler.
Bilimsel araştırma projelerinin kabulü, yürütülmesi ve sonuçlandırılması
MADDE 16- (1) Desteklenmesine karar verilen projeler için, proje yürütücüsü ve Komisyon tarafından proje ile ilgili ayrıntıların belirlendiği bir protokol hazırlanır. Projenin uygulamaya geçirilmesi, hazırlanan protokolün üst yönetici veya yazılı olarak yetki devri yapılmak suretiyle Komisyon Başkanı tarafından onaylanmasına bağlıdır. Proje yürütücüsü, bu protokolde yer alan hususlara uymakla yükümlüdür.
MADDE 17- (1) Proje ile ilgili her türlü imza yetkisi sadece proje yürütücüsüne aittir. Ancak proje yürütücüsünün mazereti nedeni ile projede işlemlerinin aksamaması için proje yürütücü kendi biriminden başka bir öğretim üyesini işlemlerini yürütmek üzere yazılı olarak görevlendirebilir. Bu görevlendirme işlemi proje yürütücüsünün görevlendirme yazısı ve görevlendirilen öğretim üyesinin bu görevi kabul ettiğine dair yazısı ile bilirlikte FÜBAP komisyonuna başvurması ve komisyonunda izin vermesi ile mümkündür. Projenin kabulünden itibaren en çok altı ay içinde proje ile ilgili işlemler ve çalışmalar proje yürütücüsü tarafından başlatılmaz ise proje kendiliğinden yürürlükten kalkar.
Proje raporları
MADDE 18- (1) Kabul edilen bir projenin yürütücüsü Komisyona altı ayda bir geçmiş dönemdeki çalışmalarla ilgili bilgilerin yer aldığı ara rapor sunar. Komisyon projenin türüne ve özelliğine göre ara rapor sunma sürelerini ve koşullarını değiştirebilir. Ara raporlar Komisyon tarafından incelenir. Komisyon gerekli gördüğü durumlarda konunun uzmanlarının görüşlerine de başvurarak değerlendirme sürecini tamamlayabilir. Projelerin sonraki dilimleri ile ilgili maddi desteğin devamı Komisyonun olumlu görüşüne tabidir.
(2) Tez projelerinin ilgili oldukları enstitü tarafından yapılan isim veya kapsam değişiklikleri proje yöneticisi tarafından kararın yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde FÜBAP Koordinasyon Birimi'ne bildirilir. Münferit araştırma projelerinde isim veya kapsam açısından değişiklik yapılmasına ihtiyaç duyulması halinde ise, proje yöneticisi tarafından bu durum gelişme raporlarında veya son raporun teslim tarihinden önce vereceği gerekçeli bir dilekçi ile FÜBAP Koordinasyon Birimi'ne bildirilir.
Projelerin Sonuç Raporları
MADDE 19- (1) Tamamlanan projelerin yöneticileri tez, tıpta uzmanlık ve diğer projelerde projelerin sonuç raporunun bir kopyasını CD ortamında bitim tarihini takiben en geç üç ay içinde FÜBAP Koordinasyon Birimi'ne teslim etmekle yükümlüdür. Jüriden geçen tez projeleri, altyapı destek, performans ile altyapı proje sonuç raporları doğrudan komisyonda görüşülür. Diğer proje sonuç raporları ise değerlendirilmek üzere; mümkünse daha önce teklif edilme sürecinde gönderilmiş olan (Hakemlere) uzmanlık grubu üyelerine, mümkün değilse konuyla ilgili tespit edilen yeni uzmanlık grubu üyelerine proje teklifleri ile birlikte gönderilir. Uzmanlık grupları görüşleri doğrultusunda düzenlenen proje son raporları, FÜBAP Komisyonu tarafından karara bağlanır. Sonuç raporu olumsuz olan projeden satın alınan dayanıklı taşınırlar ve kalan tüketim malzemenin iadesi istenebileceği gibi projenin yürütüldüğü birimin yetkilisi tarafından proje yürütücüsünden teslim alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine verilebilir. Bu durumda işlemle ilgili projenin yürütüldüğü birim tarafından Komisyona yazılı olarak bilgi verilmesi zorunludur. İptal edilen projelerde görev alan yürütücü ve kusurlu araştırmacılara (Komisyon Kararı ile) 2 yıllık bir süre içinde FÜBAP ile ilgili herhangi bir projede görev veya destek verilmez
(2) Kapsamlı Araştırmaprojelerinin sonuçlandırılabilmesi için proje konusu ile ilgili Fen ve Sağlık Bilimlerinde "Science Citation Index (SCI) veya Science Citation Index-Expanded (SCI-EXP), Social Sciences Citation Index (SSCI) veya Arts and Humanities Citation Index (A&HCI)" İndeksleri kapsamında yer alan dergilerde en az iki makale Sosyal Bilimlerde ve Eğitim Bilimlerinde ise uluslararası veri tabanlarında taranan dergilerde en az iki makale yayınlanmış (yayına kabul edilmiş) olması gerekmektedir.
(3) Münferit Araştırma projelerinin sonuçlandırılabilmesi için proje konusu ile ilgili Fen ve Sağlık Bilimlerinde "Science Citation Index (SCI) veya Science Citation Index-Expanded (SCI-EXP), Social Sciences Citation Index (SSCI) veya Arts and Humanities Citation Index (A&HCI)" İndeksleri kapsamında yer alan dergilerde en az bir makale Sosyal Bilimlerde ve Eğitim Bilimlerinde ise uluslararası veri tabanlarında taranan dergilerde en az bir makale yayınlanmış (yayına kabul edilmiş) olması gerekmektedir.
(4) Tez projesinin sonuçlandırılması için proje sonuç raporuna tezin sonuçlandırıldığına dair enstitü yazısı ve tez CD'si eklenmelidir.
(5) Öncelikli Alan Projelerinin sonuçlandırılabilmesi için, proje süresince ya da proje kapandıktan sonraki iki yıl içinde proje konusu ile ilgili Fen ve Sağlık Bilimlerinde "Science Citation Index (SCI) veya Science Citation Index-Expanded (SCI-EXP), Social Sciences Citation Index (SSCI) veya Arts and Humanities Citation Index (A&HCI)" indeksleri kapsamında yer alan dergilerde en az iki makale Sosyal Bilimlerde ve Eğitim Bilimlerinde ise uluslararası veri tabanlarında taranan dergilerde en az iki makale yayınlanmış (yayına kabul edilmiş) olması gerekmektedir.
(6) Kongre, Sempozyum Düzenleme Projesinin sonuçlandırılabilmesi için, BAP Komisyonu tarafından belirlenen formata uygun olarak hazırlanan ve katılımcı listesi, kongre/sempozyum programı ile bildiri kitabını içeren sonuç raporu BAP Otomasyonu aracılığı ile BAP Koordinasyon Birimi'ne sunulur. Proje kapsamında basılan bildiri kitabında "Bu kongre/sempozyum Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimince Desteklenmiştir ("This symposium was supported by Research Fund of the Firat University") şeklinde veya benzer anlama gelecek bir ibarenin bulunması ve bildiri kitabının bir nüshasının BAP Birimine teslim edilmesi gerekmektedir.
(7) Dış Kaynaklı Projelere Kurum Katkısnın sonuçlandırılması için, projelerin yürütülme ve sonuçlandırılma süreçleri altyapı ve altyapı destek projeleri ile aynı usullere göre gerçekleştirilir. Bu proje tipinde ek bütçe verilmez. Proje sonucunda yürütülen çalışmaları ve araştırmada sağlanan gelişmeleri detaylandıran sonuç raporu BAP otomasyon sistemine yüklenir.
(8) Kamu-Üniversite-Sanayi İş Birliği Projesinin yürütülme ve sonuçlandırılma süreçleri altyapı ve altyapı destek projeleri ile aynı usullere göre gerçekleştirilir. Proje sonucunda yürütülen çalışmaları ve araştırmada sağlanan gelişmeleri detaylandıran sonuç raporu BAP otomasyon sistemine yüklenir. Pproje sonuç raporları, FÜBAP Komisyonu tarafından karara bağlanır.
Sonuç raporu olumsuz olan projeden satın alınan dayanıklı taşınırlar ve kalan tüketim malzemenin iadesi istenebileceği gibi projenin yürütüldüğü birimin yetkilisi tarafından proje yürütücüsünden teslim alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine verilebilir. Bu durumda işlemle ilgili projenin yürütüldüğü birim tarafından Komisyona yazılı olarak bilgi verilmesi zorunludur.
(9) Kamu-Sanayi Destekli Lisansüstü Tez Araştırma Projelerinin sonuçlandırılması için, tamamlanan projelerin yöneticileri tez, tıpta uzmanlık ve diğer projelerde projelerin sonuç raporunun bir kopyasını CD ortamında bitim tarihini takiben en geç üç ay içinde FÜBAP Koordinasyon Birimi'ne teslim etmekle yükümlüdür. Proje sonuç raporları komisyonda görüşülür. Sonuç raporu olumsuz olan projeden satın alınan dayanıklı taşınırlar ve kalan tüketim malzemenin iadesi istenebileceği gibi projenin yürütüldüğü birimin yetkilisi tarafından proje yürütücüsünden teslim alınarak, benzer araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine verilebilir. Bu durumda işlemle ilgili projenin yürütüldüğü birim tarafından Komisyona yazılı olarak bilgi verilmesi zorunludur.
(10) Bilimsel Araştırma Projeleri (FÜBAP) Koordinasyon Birimi tarafından destek sağlanan, ancak sonuç raporu vermeyen veya sonuç raporu kabul edilmeyen veya yayın şartını yerine getirmeyen projelerin yürütücüleri iki yıl süre ile proje önerisinde bulunamazlar.
Proje Ek Süre, Ek Kaynak Talebi
MADDE 20- (1) Projelerin Komisyon tarafından onaylanan çalışma takvimine ve bütçe planına uygun olarak yürütülmesi esastır. Ancak, gerekli hallerde proje yürütücüsünün talebi, Komisyonunun kararı ile projeler için ek süre, ilave bütçe verilebilir.
(2) Bilimsel araştırma projeleri ek süreler dâhil en çok otuz altı ay içerisinde tamamlanır. Tez projeleri için verilen süreler, yetkili birimler tarafından tezler için verilen yasal ek süreleri kapsayacak şekilde uzatılabilir. Ancak süre uzatımı verilen tez projeleri için sağlanacak mali destekler, tez izleme komitesinin onayı ile en fazla altı aya kadar devam ettirilir.
(3) Projeler için verilebilecek ek bütçe proje bütçesinin en fazla %50'si kadar olabilir.
(4) Ek süre ve ek kaynak talepleri 6 aydan önce veya projenin birinci gelişme raporunun kabulünden önce yapılamaz. Protokolle belirlenen sonuç rapor tarihi geçen projelere ek ödenek verilmez.
BEŞİNCİBÖLÜM
Yaptırımlar Ve Genel Hükümler
Durdurma, Proje İptali, Proje Yöneticisi ve Araştırmacıların Değiştirilmesi
MADDE 21- (1)Aşağıdaki durumlarda Bilimsel Araştırma Projeleri Komisyonu projeyi durdurabilir, revizyonunu isteyebilir veya iptal edebilir, yürütücüyü veya yürütücünün onayını alarak araştırmacıları değiştirebilir,
a) Projelerin, teklifte öngörülen gelişmeyi göstermemesi.
b) Gelişme raporunun belirlenen sürede verilmemesi.
c) Herhangi bir nedenle proje yürütücüsünün bu görevi kendi isteğiyle bırakması veya araştırmacılardan birine devretmek istemesi, desteklenen lisansüstü ve tıpta uzmanlık tez çalışmalarında danışman veya öğrencinin değişmesi.
ç) Projelerde proje yürütücüsünün ve/veya proje ekibi elemanlarının yarısından fazlasının üniversite ile ilişkilerinin herhangi bir nedenle son bulması.
d) Proje mali kaynaklarının kötü kullanıldığının belirlenmesi.
MADDE 22- (1)Ara raporları otomasyonda belirtilen tarihlerde gönderilmeyen, hastalık, seyahat ve benzeri kabul edilebilir özür bildirilmeyen projeler ile izleme sonucunda öngörülen amaç ve çalışma programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan projeler ve mücbir nedenlerle yürütülmeleri geçici olarak olanaksız hale gelen projeler; FÜBAP Komisyonunun tespiti veya ilgili birim ve/veya proje yürütücüsünün başvurusu üzerine Komisyon kararı ile geçici olarak durdurulabilir. Yürütücünün başvurusu üzerine yapılan inceleme sonucu durdurma gerekçelerinin ortadan kalktığının tespiti halinde Komisyon kararı ile proje yeniden başlatılır. Durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
MADDE 23- (1) Proje ara raporunun, Komisyonca kabul edilen bir mazeret gösterilmeden 1 aydan fazla geciktirilmesi durumunda, rapor teslim edilinceye kadar proje yürütücülerinin yürütmekte olduğu tüm projelere ait işlemler durdurulur. Yapılan uyarıya rağmen 30 gün içerisinde ara raporun verilmemesi durumunda ise proje çalışması iptal edilerek, proje kapsamında satın alınan makine ve teçhizattan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar geri alınır.
(2) Makine ve teçhizatın iyi niyetli olarak kullanılmadığı somut olarak tespit edilmesi durumunda bu makine ve teçhizatın da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri alınır. Ayrıca proje yürütücüsü ile 2 yıl FÜBAP desteklerinden faydalandırılmaz.
MADDE 24- (1) Proje sonuç raporunu proje bitiminden itibaren üç ay içerisinde sunmayan proje yürütücülerinin yürütmekte olduğu tüm projelere ait işlemler raporu teslim edilinceye kadar durdurulur. Yapılan uyarıya rağmen 30 gün içerisinde sonuç raporunun teslim edilmemesi durumunda ise, proje iptal edilerek, proje kapsamında satın alınan makine ve teçhizat geri alınır.
Proje sonuç raporunu yasal süreler içerisinde teslim etmeyen yürütücüye Komisyon kararı ile 2 yıl süre ile yeni bir proje desteği verilmez. Sonuç raporu yetersiz bulunan projeler için, proje yürütücülerinin talepte bulunması ve Komisyonun uygun bulması durumunda, bazı çalışmaların yeniden yapılabilmesi veya sonuç raporunun yeniden düzenlenmesi için ek süre verilebilir. Ancak, bu süre ile var ise daha önce sonuç raporunun tamamlanması için verilmiş olan ek sürenin toplamı bir yıldan fazla olamaz. Sonuç raporu Komisyon tarafından yetersiz bulunan proje yürütücüsüne ise 2 yıl süre ile herhangi bir türde yeni bir proje desteği verilmez.
(2) BAP Komisyonu, proje yürütücüsünün görüşlerini de dikkate alarak aşağıdaki durumlarda projenin içeriğinde düzeltme yapılmasına, proje ekibinde değişiklik yapılmasına, projenin türünün değiştirilmesi veya projenin iptal edilmesine karar verebilir. Aşağıdaki nedenlerle projenin iptal edilmesi durumunda satın alınan tüm mal ve malzemeler diğer araştırmalarda kullanılmak üzere BAP Komisyonu tarafından ilgili araştırmacılara veya uygun görülecek birim veya bölümlere tahsis edilebilir.
a) Projenin araştırmacıların sağlık sorunları veya yasal zorunluluklar nedeniyle yürütülemez hale gelmesi,
b) Tez projeleri için ilgili lisansüstü öğrencisinin eğitimini bırakması nedeniyle çalışmanın yürütülemez hale gelmesi,
c) Proje ekibindeki araştırmacıların çoğunluğunun üniversite ile ilişiğinin kesilmesi nedeniyle çalışmanın yürütülemez hale gelmesi,
ç) Proje ekibinin ihmali olmaksızın ortaya çıkan ve BAP Komisyonu tarafından uygun görülen diğer zorunlu nedenlerle çalışmanın yürütülemez hale gelmesi,
d) Tez projelerinde öğrencinin belirlenen proje süresi içerisinde tez proje çalışmasını bitirememesi durumunda çalışmanın yürütülemez hale gelmesi,
e) Tez projelerinde yapılacak değişikliklerde Enstitü kararı istenir.
MADDE 25- (1) Uzun süreli olarak Üniversite dışında görevlendirilen veya Üniversiteden ayrılan proje yürütücülerinin yerine ilgili proje yürütücüsünün ve/veya Dekanlık/Enstitü Müdürlüğü/Yüksekokul Müdürlüğü önerisi üzerine Komisyonca yeni yürütücü atanabilir. Projelerin devri özel haller ve mücbir sebepler (istifa etme, ölüm, kaza geçirip uzun süreli yatakta tedavi görecek olma, emeklilik vb.) dışında mümkün değildir.
MADDE 26- (1) Projeler yürütülürken veya bitiminden sonra, bilimsel etiğe aykırılık veya mali kaynakların etik ilkelere aykırı kullanıldığının saptanması durumunda aşağıdaki yaptırımlar uygulanır:
(2) Yürütülmekte olan proje FÜBAP Komisyonu kararı ile iptal edilir,
(3) Proje kapsamında satın alınan makine ve teçhizattan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar geri alınır. Makine ve teçhizatın iyi niyetli olarak kullanılmadığı somut olarak tespit edilmesi durumunda bu makine ve teçhizatın da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte proje yürütücüsünden geri alınır.
(4) FÜBAP Komisyonu, konunun Üniversite Etik Kurulunda görüşülmesi veya yasal işlem yapılması hususunda Üst Yöneticiye görüş bildirebilir.
(5) Proje ekibindeki, etik kurallara aykırı durumları gerçekleştiren kişi ya da kişiler 3 yıl süre ile herhangi bir proje desteğinden yararlanamaz.
MADDE 27- (1) Yayın şartlarını yerine getirmeyen araştırmacılara, şartı sağlayıncaya kadar herhangi bir türde yeni bir proje desteği verilmez. FÜBAP Birimince desteklenen projeler kapsamında gerçekleştirilen her türlü sözlü ve poster sunumu, yayın ve tezde "Bu çalışma Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında desteklenmiştir. Proje Numarası: ...." ("This project is supported by Fırat University Research Fund Project Number: ....") şeklinde bir ibarenin bulunması zorunludur. Bu ibareye yer vermeyen araştırmacılara 1 yıl süreyle herhangi bir türde destek sağlanmaz.
MADDE 28- (1) Araştırma projelerinde görev alan araştırmacıların geçerli bir mazeret göstermeksizin projedeki görevinden çekilmesi durumunda 2 (iki) yıl süresince proje desteği verilmez.
(2) Tez projesi ekibinde yer alan bir araştırmacının herhangi bir nedenle projeden ayrılması durumunda, çalışmanın yürütülmesi ve sonuçlandırılmasından proje yürütücüsü sorumludur. Bu tür projelerin tamamlanarak sonuçlandırılmaması durumunda, proje kapsamında satın alınan makine ve teçhizattan bir problemi veya arızası olmayan ve kullanılabilir durumda olanlar geri alınır. Makine ve teçhizatın iyi niyetli olarak kullanılmadığı somut olarak tespit edilmesi durumunda bu demirbaşların da bedelleri dahil olmak üzere, diğer tüm harcamaların bedelleri yasal faizi ile birlikte geri alınır.
MADDE 29- (1) Yaptırım uygulanan projelerde, projenin akıbetiyle ilgili karar alınması amacıyla BAP Birimince konunun uzmanlarından oluşan 3 (üç) kişilik bir inceleme komisyonu kurulur. Oluşturulan inceleme komisyonu marifetiyle geri alınan makine ve teçhizatın çalışır ve kullanılabilir durumda olanları BAP birimi taşınır sistemine kaydettirilir.
Makine ve teçhizatın aktif olarak kullanılabilecek durumda olmayanlarının arızalarının oluşma nedenleri uzman komisyonca tespit edilir/ettirilir. Kullanım hatalarına bağlı olarak oluşan arızaların giderilmesi yürütücüden talep edilir. Yürütücü tarafından tekrar çalışabilir ve aktif hale getirilen makine ve teçhizat BAP birimi taşınır sistemine kaydettirilir. Yürütücünün makine ve teçhizatın arızasını/arızalarını gidermeyi reddetmesi halinde makine ve teçhizatın arızaları uzman komisyonca giderilir/giderttirilir ve yapılan harcamalar güncel yasal faizi ile birlikte yürütücüden tahsil ettirilir.
Arızası kullanım hataları nedeniyle oluştuğu komisyon marifetiyle yapılan/yaptırılan inceleme sonucunda rapor edilen makine ve teçhizatın tamiri mümkün olmaması durumunda bu makine ve teçhizatın güncel fiyatları yasal faizleri ile birlikte yürütücüden tahsil ettirilir.
Uzman komisyonunca oluşturulan rapor doğrultusunda kullanım hatası dışındaki nedenlerle oluşan ve arızası giderilemeyen/giderttirilemeyen makine ve teçhizatın taşınır kaydı BAP Birimince yapılır ve bu cihazlar hurdaya ayrılarak kayıttan düşürülmesi için gerekli işlemler başlatılır.
Proje süresince yapılan diğer harcamaların tahsili konusunda uzman komisyonunca verilecek rapor doğrultusunda işlem tesis edilir. Yürütücüden tahsili yönünde karar verilen harcamalar BAP Birimine gelir kaydedilir. Nakit olarak tahsil edilen miktarlara güncel mevzuat çerçevesinde yasal faiz uygulanır.
MADDE 30- (1) Komisyon gerekli görürse, projeyle ilgili çalışmaları yerinde inceleyebilir veya inceletebilir. Bu durumda proje yürütücüsü proje ile ilgili her türlü teknik, idari ve mali bilgileri ve belgeleri incelemeye hazır bulundurmak ve incelemeyi kolaylaştıracak bütün yardımları yapmakla görevlidir.
Genel Hükümler
MADDE 31 -(1) Araştırmanın gerçekleştirilebilmesi için zorunlu olan yurtiçi/yurtdışı seyahat giderlerinden ayrı olarak, Yurtdışında düzenlenen bir kongre/sempozyuma proje konusu ile ilgili alınmış sunum davetinin bulunması durumunda, Komisyonca belirlenen limitleri aşmamak üzere proje ekibinden (Üniversitemiz Öğretim üyeleri ile Doktora, Tıpta Uzmanlık veya Sanatta Yeterlik eğitimini tamamlamış öğretim elemanları) sadece birinin bir defaya mahsus olmak üzere katılım ve seyahat giderleri karşılanabilir. Tez projeleri için, proje yürütücüsü dışındaki araştırmacının (Yurtiçi Kongre ve Sempozyum) seyahat giderleri öncelikli olarak desteklenir. Seyahat giderlerinin karşılanmasına ilişkin usul ve esaslar FÜBAP Komisyonu tarafından belirlenerek araştırmacılara duyurulur. Araştırma veya kongre /sempozyum katılımı amaçlı seyahat giderlerinin karşılanabilmesi için, proje başvurusunda ilgili seyahat bütçesinin öngörülmüş olması zorunludur.
(2) Projelerle ilgili görevlendirmelerde idari izin yetkisi, görev talebinde bulunan proje personelinin bağlı bulunduğu birime aittir.
MADDE 32- (1) Üniversitemizde yapılabilen analiz ve testler başka kurum ve kuruluşlarda yaptırılamaz. Yurt içinde yaptırılabilen analiz ve testler ise yurt dışında yaptırılamaz. Zorunlu durumlarda, gerekçeler detaylı olarak başvuru formunda belirtilmelidir.
MADDE 33- (1) Projeler için FÜBAP Koordinasyon Birimince sağlanan makine, teçhizat ve donanımların mülkiyeti üniversitemize aittir. Söz konusu makine-teçhizat, ilgili proje tamamlanıncaya kadar proje yürütücülerinin kontrol ve kullanımındadır. Bunların korunmasından, bakım ve onarımından proje yürütücüleri sorumludur. Tamamlanan projelere ait makine ve teçhizatlar ise ihtiyaç duyan Üniversitemiz araştırmacılarının kullanımına açıktır. FÜBAP Komisyonu, bu tür makine ve teçhizatla ilgili olarak, ortak bir alanda kullanıma sunulmaları, başka projelerde kullanılmak üzere geri alınmaları veya gerekli görülecek diğer tasarruflarda bulunmaya yetkilidir.
MADDE 34- (1) Kitap alımı isteği bulunan projelerde, istenilen kitapların proje materyali olması ve Üniversite kütüphanesinde bulunmaması gerekir. Alınan kitaplar, alım aşamasında Üniversite Merkez Kütüphanesinin veya proje yürütücüsünün bulunduğu birim demirbaşına kayıt edilir, proje süresince yürütücünün kullanımına verilir.
MADDE 35- (1) Proje yürütücüsü, projeye ait tüm kayıt ve verileri projenin sonuçlandığı tarihten itibaren 5 yıl süreyle saklamak zorundadır.
Taşınır Kayıtları
MADDE 36- (1) Satın alınan taşınır mallar, 28/12/2006 tarihli ve 2006/11545 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Taşınır Mal Yönetmeliği gereğince taşınır işlem fişi düzenlenerek yükseköğretim kurumu envanter kayıtlarına alınır. Bu kapsamda edinilen dayanıklı taşınırlar, bunları kullanacak proje yürütücüsüne ya da belirleyeceği kişiye taşınır teslim belgesi ile teslim edilir. Tüketime yönelik mal ve malzemeler ise taşınır işlem fişi düzenlenerek doğrudan proje yürütücüsünün kullanımına verilir.
(2) Bilimsel araştırma projeleri kapsamında tahsis edilen ödenekler ile satın alınan tekrar kullanılması mümkün olan mal, makine, teçhizat ve benzeri eşyalar projenin tamamlanmasından sonra protokol ile belirlenen esaslar çerçevesinde bağlı bulunduğu birime devredilir veya üniversitedeki diğer araştırmacılar tarafından da kullanılmak üzere ilgili birimde kalır veya Merkezi Araştırma Laboratuvarına teslim edilir. Ayrıca komisyonca projeden alınacak cihazın proje tamamlandıktan sonra devredilecek bölüm (hastane, araştırma enstitüsü vb.) belirtilmiş ise ilgili bölüme devrinin yapılarak FÜBAP koordinasyon birimine bildirilmesi gerekmektedir.
Telif hakları
MADDE 37- (1) Bilimsel araştırma projeleri birimi tarafından desteklenen projelerden elde edilen bilimsel sonuçların telif hakkı Üniversitemize aittir. Bilimsel yayın, kitap ve benzeri eserlerin telif hakları Üniversitemiz yönetim kurulu kararı ile kısmen veya tamamen eser sahiplerine devredilebilir.
(2) Gelir getirici, patent, buluş veya ürün ortaya çıkması durumunda ortaya çıkacak gelirin dağılımı Üniversitemiz yönetim kurulu tarafından belirlenen ilkelere uygun olarak gerçekleştirilir. Konuyla ilgili mevzuatta hak sahiplerine ödenmesi öngörülen oranlar hakkında bir düzenleme bulunması halinde ise ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Etik Kurallara Uyma Yükümlülüğü
MADDE 38- (1) Proje yürütücüsü ve proje protokolünde imzası olan kişi, kurum ve kuruluşlar;
a) Kamu Kurumlarının uymak zorunda oldukları etik davranış ilkelerini düzenleyen tüm mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını sağlamak zorundadır.
b) İnsan ve hayvanların deneysel amaçlarla kullanılmasının gerektiği hallerde, tüm mevzuat hükümlerine ve uluslararası etik ilkelerine uygun hareket etmelidir.
c) Projenin yürütülmesi sırasında evrensel nitelikli bilimsel araştırma ve yayın kurallarına uymalıdır.
d) Aksi durumun tespiti halinde Fırat Üniversitesi Etik Kurul Çalışma Esasları ve ilgili mevzuat çerçevesinde gerekli tedbirler alınır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte yer almayan hususlar
MADDE 39- (1) Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 58 inci maddesine göre hazırlanan "Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkında Yönetmelik" hükümleri ve Yüksek Öğretim Kurumları bütçelerinde Bilimsel araştırma Projeleri için tefrik edilen ödeneklerin özel hesaba aktarılarak kullanımı, muhasebeleştirilmesi ile özel hesabın işleyişine ilişkin esas ve usuller hükümleri ile genel hükümler uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönerge
MADDE 40- (1) Eski "Fırat Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama Yönergesi" ve değişiklikleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş hükmü
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu Yönergenin yürürlüğe girmesinden önce desteklenmesine karar verilen projelere, projelerin kabul edildiği tarihte yürürlükte olan Yönerge hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 41- (1) Bu Yönerge yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 42- (1) Bu yönerge hükümleri Fırat Üniversitesi Rektörü tarafından yürütülür.